Voorbij de drempelvrees: groeien dankzij digitale transformatie

We bevinden ons vandaag regelrecht in de vierde industriële revolutie, gekenmerkt door het toenemende belang van cloud, robotics en andere technologische ontwikkelingen in de kern van productie en productiesystemen.

Voor sommigen heeft ‘robotics’ nog steeds een hoog sciencefictiongehalte, maar eigenlijk is het niet meer dan de volgende stap in businesstransformatie. 100 jaar geleden kwamen de mechanische systemen opzetten, 35 jaar geleden zagen we de eerste pc’s in bedrijven, 15 jaar geleden brak het internet door en sinds een jaar of 5 zijn cloud en het ‘internet of things’ erg prominent aanwezig.

Industrie 1.0

Door de toepassing van water en stoom evolueert de industrie van handmatig naar machinaal vervaardigde goederen.

Eerste industriële revolutie

Industrie 2.0

Nieuwe technologieën zoals elektriciteit en de verbrandingsmotor zorgen voor een technologische revolutie.

Tweede industriële revolutie

Industrie 3.0

Het bandwerk dat tijdens de tweede industriële revolutie opkwam, maakt plaats voor meer automatisering.

Derde industriële revolutie

Industrie 4.0

Dankzij technologische innovatie smelten de fysieke, digitale en biologische wereld meer en meer samen en krijgen we een ‘next level’ Industrie 3.0.

Vierde industriële revolutie

Automatisering en robotica als nieuwe voorwaarde voor groei

De opkomst van robotica brengt heel wat voordelen mee, waaronder de ontwikkeling van zogenaamde flexibele fabrieken. Dankzij de implementatie van snel aanpasbare machines, robots en cobots (robots die in een gemeenschappelijke werkomgeving samenwerken met mensen) hoeven productiebedrijven niet langer 365 dagen per jaar exact dezelfde aantallen van eenzelfde product te maken. Dit zorgt voor een ongeziene strategische wendbaarheid en creëert nieuwe mogelijkheden in de groeiplannen van deze bedrijven.

Bedrijven die robotica omarmen, zijn beter in staat om te anticiperen op bepaalde marktontwikkelingen. Denk daarbij aan de toenemende behoefte aan personalisatie van producten, de steeds kortere levenscyclus van die producten en de steeds hogere klantverwachtingen op het vlak van snelle levering. Dat leidt met name in de logistiek, fulfilment en packaging tot een toegenomen dynamiek die met louter menselijke krachten moeilijk te beheersen is.

“Van massaproductie naar mass customization”

Hoe automatisering toepassen in jouw bedrijf?

Het einddoel van automatisering en de implementatie van robots bestaat erin de concurrentiepositie van jouw bedrijf te verbeteren. En dat door zowel de kwaliteit, flexibiliteit, efficiëntie, ergonomie als veiligheid van je productieprocessen op te krikken. Automatisering stelt je in staat om efficiënt en kwalitatief te reageren op de snel veranderende vraag vanuit de markt.

Wil dit zeggen dat je binnenkort al je medewerkers vervangt door robots? Absoluut niet. Je haalt net een grotere meerwaarde uit de mensen in je organisatie, doordat zij zich kunnen focussen op hun kerntaken en specifieke vaardigheden. Dankzij de combinatie van robots en geoptimaliseerde productieprocessen creëer je daar namelijk ruimte voor. Bovendien brengt de automatisering inherent een eigen meerwaarde mee. Je krijgt met andere woorden een mooie som van toegevoegde waarden door zowel het beste uit mensen als robots te halen.   

“1+1=3 door het beste uit mensen en robots te halen”

Automatisering is geen ‘one size fits all’. CSW automation ontwikkelt automatisering op basis van jouw specifieke productieprocessen, wensen en noden. 

Heb je graag een concreet idee van de automatiseringsmogelijkheden in jouw bedrijf?

Onze experten komen graag ter plaatse voor een inspiratiesessie.